onsdag 11. mai 2011

Takkebrev fra Børge Brende

Fremstøt 166. Takkebrev fra Børge Brende datert 19. september 2003.

Kjære Fredrik Lütken,

Takk for tilsendt kopi av innspill til Aftenposten av 10.9.03.

De reiser i Deres innlegg flere viktige spørsmål som berører bærekraftig utvikling på ulike sektorområder. Deres forslag om å kreve noe av dette innarbeidet i partiprogrammet for samtlige partier på Stortinget er dessverre ikke noe jeg har myndighet til. De virkemidlene vi i Regjeringen kan ta i bruk er informasjons- og kunnskapsspredning og regelverk eller økonomiske tiltak innenfor sektorområdene. Gjennom EØS-avtalen vil Norge bli berørt av EUs reformer.

Jeg er imponert over Deres engasjement gjennom mange år for viktige saker. Jeg vet det er lang og ofte tung vei å gå for å få hele samfunnet med på å dra i riktig retning.

Jeg ser frem til min formannskapsperiode i FNs kommisjon for bærekraftig utvikling CSD, og jeg vil legge stor vekt på at kommisjonen effektivt overvåker gjennomføringen av vedtakene fra toppmøtet om miljø og utvikling i Johannesburg i 2002.

Vår nasjonale miljøvernpolitikk skal bidra til en bærekraftig utvikling i tråd med handlingsplanen for NA21 som legges frem i nasjonalbudsjettet 8. oktober 2004. Jeg håper De vil finne noe optimisme i denne.

Med hilsen

Børge Brende
Vedlegg: