mandag 9. mai 2011

Livsstil helse miljø som obligatorisk fag i undervisningen

Fremstøt 85. Brev til Kirke- og undervisningsdepartementet v/ statsråden.

Til Kirke- og undervisningsdepartementet
v/ Statsråden

Oslo januar 1990

Livsstil helse miljø som obligatorisk fag i undervisningen

Med bakgrunn i de bare tiltagende utglidende holdninger vi lenge har kunnet observere innen samfunnsviktige områder som helse, livsstil generelt, vår holdning til naturen og vårt livsmiljø generelt, forgiftningen av dette, vårt misbruk av ressursene i industrien og i vårt jordbruk - ble Fellesrådet for Helse Helhet og Miljø etablert i 1986 med tilslutning av et 30 talls foreninger/organisasjoner innen helse, ernæring, miljø, økologisk jordbruk, økologisk økonomi, naturmedisin/helhetsbehandling. Formålet var å bli en samlende pådriverorganisasjon for en opprettende og forebyggende helsemiljøpolitikk i vårt land. Alt nærmere klargjort i medfølgende vedtekter, presentasjonsbrosjyre m.m.

Med de enorme kostnadene vi allerede har innen helse- sosialsektoren og som bare tiltar, de enorme kostnadene vi står overfor i oppretting av vårt miljø (iflg. Brundtlandrapporten) og alt vi nå må satse for å demme opp mot den bare tiltagende kriminaliteten - kan en oppretting på disse, forøvrig nøye sammenhengende felter, syntes ganske håpløse. Hva vi enn har satset i offentlig og frivillig regi har hittil ikke ført til noen bedring i vårt adferdsmønster. Snarere tvert imot. Som første og eneste land hittil i verden gjorde vi i 1976 og 1981 et forsøk på å bedre folkehelsen gjennom en ernæringsmelding og noen hundretusen til folkeopplysning - uten at vi har oppnådd noen som helst bedre helse - tvert imot!

Kunnskapene om alt det gale vi gjør og følgevirkningene for vårt liv og vårt livsmiljø foreligger jo idag ganske eksakt ifølge forskningen - på alle felter. De når bare ikke frem! Vi må se i øynene at vår såkalte foreldregenerasjon ikke lenger strekker til i barneoppdragelsen. Når f.eks. begge er utearbeidende og foreldre ellers bare er måtelig interessert og som oftest selv uten holdninger og kunnskaper, kommer vi ingen vei. I moden alder retter vi ikke opp vår livsførsel nevneverdig - viser det seg - hverken gjennom avgifter, påbud eller formaninger. Det er mest bare i oppveksten vi kan lære og tilegne oss en bedre livsførsel til gavn for oss selv og vårt samfunn.

En snuopperasjon det her er tale om må selvsagt samtidig engasjere alle instanser i vårt samfunn. Det må gjøres grundig og målbevisst gjennom bl.a. alle tilgjengelige media. NRK/TV ikke minst! Slik at vi snarest mulig kan modnes til en bedre forståelse av vårt eget liv og vårt ansvar overfor hverandre og vår jord - såvel lokalt som globalt!

Vi henstiller således med dette til Statsråden - i samråd med berørte departementer for aksjon der samtidig - å bringe livsstil helse miljø inn som obligatorisk fag i all offentlig undervisning. En bedre forståelse her må komme fra livets begynnelse - helt fra den viktige svangerskapstiden av og frem til høyeste utdanningstrinn - dvs. når vi går over i samfunnsnyttig virke.

Med den ekspertise vi rår over innen: Natur- og resursforvaltning, Biologisk/økologisk jordbruk, Ernæring/vitalkost, Naturmedisin/helhetsbehandling, Menneskelig utvikling og helhet, økologisk økonomi- står vi gjerne til disposisjon for en nærmere samtale i sakens anledning og håper vi å høre fra Dem.

Vennlig hilsen styret i Fellesrådet for Helse - Helhet og Miljø