tirsdag 10. mai 2011

Brev til Lita Heiding i "Vi og Vårt" 29/8 -94

Nettopp hjemkommet efter mine tradisjonelle 10 dager på vandring i fjellheimen klaprer jeg ned noen linjer til deg - for bl.a. å takke for sist under HD-årsmøte i mars og i håp om at du og Alex har fått koblet av litt i den lange fine sommeren vi har hatt. Men kjenner jeg dere rett, er det vel mest neste nr. av V&V som har stått først på dagsordenen. Ja, du verden for en fantastisk innsats dere gjør - alle tre! Og at dere stadig orker å drive på i den trege materien av konservatisme og byråkrati man har å kjempe mot. Nesten ufattelig, men takk og pris for hvert eneste nr.!

Selv har vi nydt sommeren "forrest ved solsjenkningsbaren", som det heter i roersammenheng. Litt frem og tilbake til Ovenøya ved Larkollen, ute på fjorden med vennene i NSR, stadig dansen der ute, turene rundt Sognsvann og Bygdøy med bl.a. toppfine bad i Paradisbukta sågar. Man får igrunnen det meste med seg her i byen. Sykleturer i Marka og Frognerparken og stranda rundt til Aker Brygge bl.a.

I vår streven efter å følge med i alt som skjer - i EU-debatten, i helsemiljøsakene, i alt V&V tar opp bl.a. - snublet jeg i et kjempeoppslag i Dagbladet 13. juli om hele 180.000 i sykehuskø i landet og store overskridelser av ventetiden for mange av de over 60.000 med garantert maks ventetid 6 måneder. Og sykehuskøene bare vokser. Sykehusbudsjettene overskrides i fleng.

Med bakgrunn i at regjeringen for en tid siden ville trappe ned på undervisningen i skolene om ernæring - helse og gjennom nytt lovforslag nærmest vil forby alternativ sykebehandling - kunne jeg ikke dy meg. Dette i håp om at Aftenposten ville ta opp spørsmålet om ansvarlighet for vår helse totalt og en samlet innsats for en gang å få stanset den helt utfor skredet tendens som råder innen helse- sosialsektoren idag. Private sykehus skaper forskjell og ansees usosialt - og tillates jo ikke. Mitt innlegg datert 20. juli fikk jeg imidlertid i retur i brev av 25. juli med vennlig hilsen fra Arve Hoff i debattredaksjonen og beklagelse at "vi på grunn av plassmangel og overveldende stofftilgang ikke har funnet anvendelse" for artikkelen. Når imidlertid nå Aftenposten under Nyheter side 12 sist onsdag 24. august har stort oppslag om at Der Spiegel har tatt opp saken i en "urovekkende rapport om at i velferdsstaten Norge er helsevesenet truet av kollaps og et helsetilbud ned mot et "tredje verden-nivå" - er mitt spørsmål til deg Lita om V&V ev. kan bruke innlegget - for saken er jo stadig høyst aktuell. At det må gjøres noe helhetlig omfattende som ikke tas opp av Der Spiegel.

I forbindelse med hva vi snakket om omkring det nye "Forum for Helse og Miljø" og et forestående møte at vi kanskje kunne ta opp spørsmålet om vi ikke skulle utvide giftfri matkampanjen vår til å omfatte noe mere omfattende helhetlig forebyggende og opprettende i retning av hva jeg er inne på i mitt innlegg. Eventuelt gå inn for/slå til lyd for et "Folkehelsens år -95" - med formål å få slutt på de uverdige helsekøene. Noe som kanskje kunne fenge mere enn giftfri mat alene - og hvor vi gjennom bl.a. V&V kunne få frem alle aspekter og virkemidler. Så langt jeg kan se favner jo vårt tidligere Fellesråd over ekspertise på samtlige områder både innen det forebyggende og det kurative for en ev. fremdriftskomité. I alle fall har vi jo tema nok omkring matkampanjen og ev. videre fremdrift av denne.

Beste hilsen til dere alle tre og tvi tvi med V&V, Helse for Alle-messe og alt !

fra Dagmar og Lucas

Vedlegg: Debattinnlegg til Aftenposten av 20/7 om "Sykehuskrisen og vår helse"