onsdag 11. mai 2011

Deltagelse i forbrukerpanel

Fremstøt 150. Brev til Forbrukerrådet 18. januar 2003 med søknad om deltagelse i forbrukerpanel for Oslo/Akershus. Det skal opprettes 7 paneler, hver med 9 forbrukere, for å gi regjeringen matråd.
31/1 svar fra Forbrukerrådet - jeg står på venteliste!!


Det vises til nyhetsoppslag i Aftenposten 8. ds. om opprettelse av forbrukerpaneler - og søker jeg herved om å få delta i forbrukerpanelet for Oslo/Akershus.

Jeg er født 2/6 1916, bosatt i Oslo, bydel Frogner fra barnsben av - i eget hushold med hustru nå i 58 år. Med noe skrantende helse - fra 20 års alder av opptatt av problematikken ernæring - helse og all tilgjengelig litteratur/forskning herom. Ble således interessent (350 fra hele landet) og styremedlem i a/s Bios fra starten av i 1950 - og daglig leder her i årene 1970 - inntil pensjonsalder (69) i 1985. Ved samtidig etablering av Bios Venner og Bios Stiftelse - for fremme av folkehelsen - og opphør av a/s Bios - har jeg nå i 17 år, på hobby-basis, vært daglig leder av stiftelsen. I alle år som leder i selskapet og i stiftelsen har jeg - gjennom oppbygging av helsekostbransjen, i internasjonalt samarbeide og i skrift og tale - jobbet for en mere helhetlig forebyggende og opprettende helse- miljøpolitikk i vårt land - med vekt på økologisk (bærekraftig) produsert mat, særlig plantemat. Alt idag betegnet som øko-mat.

I eget hushold har vi i alle år holdt oss til et lacto-vegetabilsk kosthold. Dvs. hovedsaklig plantemat med magre melkeprodukter, litt fisk og vilt. Fortrinnsvis økologisk produsert mat - om enn så kostbart! Og selvsagt trimmer vi. I helgene er jeg som oftest på tur i Marka med venner, i ferier til fjells, men også til sjøs i robåt! Har også deltatt i flere idretter - bl.a. roing, skiløping og dans (sportsdans). For årlig å teste fysikken(!?) har jeg deltatt i samtlige Birkebeinerrenn fra 1937 - (58 g). Som regel også gått tilbake dagen efter.

Hva gjelder mat - kvalitet - helse - miljø/dyrking følger jeg med i all forskning, bl.a. endeløst på internett - og deltar også vedvarende i debatten herom. Med FN-vedtak i 96 om at all mat må produseres bærekraftig (ikke forringes i fremtidig produksjon) - og regjeringens engasjement for å redusere fattigdom og sult i verden - med bl.a. forpliktelse til innsats for bærekraftig mat (økomat) også i Norge - ser jeg, ved deltagelse i panelet, anledning til å fremme forståelsen/fremdriften av økomat her i landet. Vi er sinke i Europa i omleggingen til bærekraftig matproduksjon!

I beste forhåpninger - vennligst



Lucas Fredrik Lütken