onsdag 11. mai 2011

Brev 1 til Olav Thon

Fremstøt 156. Brev til Biosvenn Olav Thon datert 11. april 2003.

Kjære Olav Thon!

Jeg viser til hyggelig telefonsamtale forleden omkring dine forestående 80 - selv blir jeg snart 87. Du imponerer mer og mer med din usvikelige interesse for helse, miljø og friluftsliv - og støtte til virksomheter som kan bidra til å forebygge/rette opp elendigheten - som jo bare tiltar i det fine landet vårt.

I Bios-sammenheng tenker jeg ofte på den tiden vi lot oss blende av Svend Rommerud som ny daglig leder efter meg (69) i 1985 - og du så raust deltok i kapitalutvidelsen fra 120.000 fra start i 1950 med ca 300.000 til i alt over 3 millioner i aksjekapital - og du dertil stillet ditt nye hotellbygg i Ål til rådighet (for en slant årlig) for drift av "Bionova" som nord-Europas største helsehotell! Drømmen om et Bios helse-Norge tok slutt bare så alt for fort. Tiden var vel heller ikke moden nok her til-lands.

Men intet så galt - skjedde samtidig at vi "gamle" i Bios fikk samlet de fleste gjenværende av de 350 aksjonærene fra start i 1950 og senere tilkommende - alle med verdiløse små og store aksjeposter som eneste berettigelse til livsvarig (gratis) medlemskap i foreningen "Bios Venner" - og således gjennom "Bios Stiftelse" kunne fortsette Bios' ideelle virksomhet for en bedre folkehelse. (jfr vedlagte vedtekter vedtatt i konstituerende møte 31/5 1988.) Det ved et valgt styre på 5 medlemmer med Olav Krosby (formann), Peder Alhaug (tidligere Bios styreform.), Odd Holmen, Fredrik og Dagmar Lütken, med de to sistnevnte inntil videre som daglig leder og sekretær - begge på ulønnet hobby-basis! Dvs. efter at min pensjon i a/s Bios tok slutt (ved konkursen i 88) - og jeg hadde sittet i Bios styre fra start og i årene 1973 - 85 vært daglig leder, har jeg nå i 15 år hatt den daglige ledelse av Stiftelsen uten andre midler enn folketrygden og det vi i yrkesaktive år har kunnet spare opp til oss selv! En A4 -mappe med kopier av over 150 Bios-fremstøt for sak (bl.a. brev og debattinnlegg) fra start i 1950 overfor skiftende Regjeringer og folkevalgte, sier vel litt.

Når vi begge snart blir 87 - forlengst utgått på dato og Dagmar er blitt varig syk og trenger min hjelp heldags - er mitt spørsmål til deg som vel mest støttende Bios-venn av alle: Skal vi bare glemme Bios Stiftelse i fortsettelsen - eller sees en mulighet for videre virksomhet ved ansettelse av en lønnet daglig leder - ev. støttet av din nye stiftelse for samfunnsnyttige formål? Jeg ser idag ingen slik mulighet realisert gjennom Bios Stiftelse og Bios Venner. Kandidater er det sikkert flere av.

Jeg vedlegger som avtalt diverse kopier av fremstøt i 2002 og 03 som forteller litt om meget som ennå er ugjort for en bedre folkehelse i landet - og ser gjerne frem til et møte om saken.

Beste

Fredrik Lütken, daglig leder Bios stiftelse.